Om ni vill berömma mig för användandet av ärans och
hjältarnas språk så
hör av er.
If you have any comments about this page just
let me know.
Sen förstår jag inte vad de multinationella sponsorerna gör ( Pepsi här har ni chansen - tryck in ett par hundra miljoner dollar så får ni ni en fot i vinter - OS ... )
Jovist det blir ju sportsliga och rättvisa tävlingar med ett stort inslag av orientering. där slumpen vid lottningen av startordningen inte spelar någon större roll. Vi kan väl inte ha kommit på iden att köra upp ett spårsystem på en 500 km kors och tvärs genom tävlingsområdet, trycka upp det på kartan och sätta kontrollerna längs spåren...
Det kan ju vara sant. Men det finns en subtil skillnad som det är lätt att förbise. Det är lika viktigt att åka rätt i varje korsning, vid varje korsning krävs det att man har helt klart för sig vart man ska ta vägen. Vid mitt lopp under SM - sprinten i år så åkte jag förbi ungefär 180 korsningar - det betyder att 1 (en) sekunds tvekan i varje kors gör 3 minuter längre tid i mål. Det betyder att tekniken blir helt annorlunda jämfört med vanlig orientering. Där kan man bestämma sig för ett vägval i stort och sen improviserar man sig fram där det visar sig vara mest lättframkomligt och sen styr man upp det lite mer noga in mot kontrollen. I Skid - O måste man orientera mycket mer strikt och disiplinerat, eftersom man är bunden till spåren så måste hela vägvalet mellan två kontroller fungera och alltså måste man planera rätt från början. Sen har man inte tid att vare sig tveka eller titta på kartan i särskilt många korsningar...
Ja det är ju sant. På breda släta spår såblir vi ifrånåkta. Men när det blir smal och knöligt uppför så är det nog ombytta roller. Vi har lite rent tekniska finnesser för oss som längdåkare aldrig hört talas om. Dessutom så är det helt olika belastning i längd och skid-o. I längd kan ( bör/ska/måste ) man åka med samma belastning hela loppet. I skid-o så går det inte alls, det blir mer intervall liknande - bitvis åker man på breda spår där det går att åka ut då gäller det att stå på allt som går sen plötsligt så står man och stampar på ett knöligt smalspår där det blir mer styrka/teknik/muskulärt arbete. Sen gäller det inte att bli stressad och gripas av panik när man står och stampar i en lång och smal uppförsbacke och inte kommer någonstans, då är det lätt att få för sig att alla andra åker ett annat vägval där det är brett och slätt hela vägen och dom tar minuter på mig.