return to Home

Japanese Home
==============================================


Letter to all political parties


Hej igen

Jag heter Yamauchi (kallas Yama) och Šr en handikappad forskare (jag skikade brev i december). Nu har jag en fšrslag fšr att minska prolemet med den nya 11-tim arbettid regulationen:

Enligt LSS-lagen betalar varken FšrsŠkringskassan eller kommunen resekostnaderna fšr personliga assistenter (t ex flygbiljett och hotell). DŠrfšr gŠller det att fšr en handikappad person stŒ fšr den resande sjŠlv (privat resa) eller arbetsgivaren (tjŠnstertesa) fšr resekostnaden fšr personliga assistenter. Med den nya 11-timmarsregeln mŒste handikappade personer har flera assistenter med, oavsett storleken pŒ behoven av assistans. €ven om det dagliga behovet utgšr 4-6 timmar per dygn sŒ krŠvs tvŒ assistenter under en resa som innebŠr švernattning (t ex frŒn kl 10 pŒ lšrdag till kl 15 pŒ sšndag).

Fšr att reducera kostnaden fšr en resa mŒste alla handikappade anvŠnda sig av lŒgprisbiljetter i stšrsta mšjliga utstrŠckning. SvŒrighet med lŒgprisbiljetter Šr att biljetterna Šr personliga och saknar Œterbetalningsgaranti. Har man en budgeterad biljett och resan mŒste stŠllas in sŒ gŒr pengarna fšrlorade. Det storsta problemet Šr om en assistent mŒste stanna hemma t ex pŒ grund av "sjukt barn". I den situasionen tvingas den handikappade personen att kšpa ny biljett som oftast Šr mycket dyrare Šn lŒgprisbilietter. Det Šr omšjligt att budgetera.

Det betyder att om en av assistenterna mŒste stanna hemma, kan hela resor utbli. Ordinarie biljetter Šr betydligt dyrare (uppemot en faktor 4-10) fšr internationella flygningar. Det sŠger sig sjŠlvt att en handikappad inte har rŒd med sŒdana extrakostnader. €ven om en arbetsgivare Šr villig att betala den extra kostnaden som en Óbusiness classÓ biljett innebŠr att skicka en handikappad person, sŒ Šr detta ingen acceptabel situation, allra minst fšr den handikappade.

Alla problem kan forsvinna om alla lŒgprisbiljetter fšr assistenter bli personligt bundna till den handikappade personen i stŠllet fšr till assistenterna. Flygbolagen fšrlorar inte pŒ det systemet. Det škar Šven motivationen fšr handikappade att resa eftersom man kan planera resan tidigare. Just nu kan handikappade personer inte boka biljetter fšrrŠn schemat fšr assitanter Šr klar. T ex. jag brukar bestŠmma att resa utomlands ett halvŒr innon, men namn pŒ de som fšlja med Šr inte klart fšrrŠn 2 mŒnader innon.

Jag kan kšpa biljetter som Šr 20% dyrare om flygblogen intruducerar lŒgprisbiljetter fšr personliga assistenter som det Šr bundna till den handikappade person. Jag oksŒ hoppas att regeringen kan pŒveka denna "lŠtta" metod.

MVH
Masatoshi Yamauchi (kalls Yama)