En utställning om färger sett genom konstnärers ögon finns designad av Mats
Parkman och har som huvudattraktion Olle Blombergs färgklocka.
Ögat
Utan ljus skulle du inte kunna se
någonting. Ögat är det organ som fångar upp ljuset. Ljuset visas på din näthinna
som en upp-och-nervänd bild. Näthinnan består av tappar och stavar. Stavar
uppfattar enbart vitt ljus medan tappar känner av färger. I gula fläcken finns
bara tappar. Där har du ditt skärpecentrum. Men tapparna kräver mer ljus än
stavarna, så i mörker ser du bättre om du tittar vid sidan av föremålet du
egentligen vill se. Då är det stavarna som uppfattar ljuset.
Regnbågens alla färger
Sänder du en stråle vitt ljus genom ett
glasprisma, splittras ljuset upp i en skala av regnbågens alla färger, spektrat.
Färgerna kommer alltid i samma ordning. På varsin sida utanför skalan finns
ultraviolett och infrarött, som du inte kan se. Färgcirkeln är uppbyggd av
regnbågens färgskala men knyts ihop av rödviolett, som egentligen inte ingår i
spektrat.
Två slags
färgblandningssystem
Utifrån grundfärgerna kan man blanda till
alla andra färgnyanser. Det finns olika grundfärger, beroende på om vi pratar
om färgpigment eller om ljus. Att blanda färgat ljus kallas additiv
färgblandning. Ju mer du blandar färgat ljus, desto ljusare blir det.
Norrskenets färger uppstår ur additiv färgblandning – det är därför blått
och grönt norrsken tillsammans ser vitt ut. De additiva grundfärgerna är blått,
rött och grönt (jämför med norrskenets färger!). Att blanda färgpigment kallas
subtraktiv färgblandning. Ju mer du blandar olika färgpigment, desto mörkare
blir det. Du kanske har målat med vattenfärg någon gång och sett sköljvattnet
bli smutsbrunt och svart? De subtraktiva grundfärgerna är blått, rött och gult
– och så de okulörta nyanserna vitt och svart. Den konstnärliga delen i
norrskensutställningen utgår främst från den subtraktiva färgblandningen, som
är den som konstnärer använder för att måla tavlor.
Komplementfärger
Komplementfärg är en slags motsatsfärg.
Varje nyans har en komplementfärg. I färgcirkeln ser du komplementfärgerna
mittemot varandra. Tittar du i Magic Light Box ser du hur skuggan färgas av
komplementfärgen till nyansen på den kula du dragit i. Om du tittar länge på en
och samma punkt och sedan flyttar blicken till en slät yta, ser du samma bild
men i komplementfärgerna. Testa bildsnurran! Komplementfärgerna är väldigt
viktiga när du vill måla. Ju mer du blandar en färg med dess komplementfärg,
desto dovare nyans får du. Lika mycket av varje färg blir svart (se färgskalorna).
Prova gärna de lösa färgfiltren – titta på färgcirkeln genom ett filter.
Filtrets färg förstärks medan komplementfärgen dämpas och blir färglös. I
utställningen finns en utvecklad variant av Goethes kända färgtriangel, där du
ser hur färgerna blandas i olika steg. Även färgsfären visar blandningar med
komplementfärger där kulören dämpas mot svart och stegvis blandning av ljusare
nyanser mot vitt.
Olle Blombergs färgklocka
Färgklockan är Lyckselekonstnären Olle
Blombergs uppfinning. Han utgick från ett konstnärsperspektiv och kom fram till
ungefär samma saker som vi har beskrivit här i den mer fysikaliska färgläran.
Olle Blomberg utgick från nio vanliga konstnärsfärger och placerade dem i en
rund klockform. Se schemat för att se hur han har blandat färgerna. Ju mer han
har blandat, desto mörkare blir färgerna tills han fått fram en dov jordnyans.
Färgklockans nyanser går i en varmare skala än vad färgläran gör. Människan
tilltalas ofta mer av varma färger – i naturen ser vi oftare dämpade blandningar
av komplementfärger än färgcirkelns klara färger.
Fyrfärgstryck – hur funkar det?
Fyrfärgstryck är resultatet av subtraktiv
färgblandning. Alla tryckta färgbilder består av lager med de tre kulörta
subtraktiva grundfärgerna blått, gult och rött samt ett svart lager. Vitt finns
i underlaget bilden trycks på. Sammanslagna till ett lager framträder alla fina
nyanser.
Mats Parkman