Delprojekt  http://www.irf.se/~christer/triangulering.html



Norrskenstriangulering.
Christer Juren

Syfte

Att medelst ytterst enkla medel bestämma ett kraftigt distinkt norrskenstillfälles tredimensionella fördelning i 
rummet samt att studera korrelationen mellan lågfrekventa elektromagnetiska svängningar och norrskens 
dynamik.


Målsättning för eleverna

Att få detaljerat uppleva norrsken i tiden och i rummet med endast hjälp av syn och eventuella hörselintryck.
Att uppleva eventuella korrelationer mellan ett kraftigt synligt norrsken och lågfrekventa elektromagnetiska 
svängningar.  
Att få en uppfattning om ljusalstringens tredimensionella fördelning.


Målsättning för IRF

Att prova hur väl man tredimensionellt kan beskriva ett starkt norrsken från visuella observationer från flera 
olika platser.
Att få dokumentationer av korrelationer mellan norrsken och elektromagnetiska vibrationer.


Utförande

Två eller tre skolor samarbetar med var sin grupp bestående av två till tre elever.
Grupperna börjar med att studera norrskensteori var och en på sitt håll; stöd ges via nätet från IRF.
De olika elevgrupperna har var sin hemsida så att projektets genomförande delvis kan följas utifrån.
Efter de inledande studierna diskuterar grupperna sig samman och gör upp en plan att medelst 
norrskensprognoser från IRF och väderprognoser från bl.a. nordnytt sikta in sig på ett lämpligt annalkande 
norrskenstillfälle. Tidsrymden för projektet är september till mars året därpå. Det är en fördel om man kan 
observera vid flera tillfällen.
Vid lämplig vald tidpunk rycker grupperna ut var och en inom sitt område , tittar, lyssnar, ritar och spelar in låg 
frekventa elektromagnetiska svängningar. Efter en lyckad observation sätts anteckningarna och skisserna 
samman i form av en tredimensionell modell helst som en ”tråd (magnetfält) och pappfigur (norrskensbåge)”. 
Sammanställningen görs manuellt med ”trial and error”. Om en pappmodell görs skall man med enkel 
minivideokamera kunna betrakta norrskenet i modellen från de olika observationspunkterna som finns angivna i 
modellen; man skall då kunna se det ursprungliga norrskenet så som det uppfattades på de olika platserna.


Kommentarer

Erfarenheterna vid tidigare metodstudier gjorda av elever från bl.a. folkhögskolan i Jokkmokk under sista veckan 
i september i Muddus nationalpark bör ligga till grund för observationsmetodiken.
Lyssningsapparaturen står varje skola för. Eventuellt kan någon utrustning lånas från IRF.